maandag 23 april 2012

Drie Tilburgers in de kunsten: meester, leerling en model



Drie personen in een atelier, wie is wie, waar en wanneer? Met de bril links is de schilder Nico Molenkamp. Achter Nico Molenkamp kijkt iemand naar de schilderijen. De schilderijen op de ezel en aan de wand lijken niet van de hand van Nico Molenkamp te zijn, maar van Jan Asselbergs. Het meisje met de tutu en omslagdoek is Tonny Geelen, de toenmalige vrouw van Jan Asselbergs. Molenkamp was zijn leermeester aan de Academie in Tilburg.

Ieder van deze Tilburgers heeft op zijn eigen manier bijgedragen aan het kunstklimaat in de stad. In mei 1964 ontving Nico Molenkamp van de toenmalige burgemeester Becht de 'Van Lanschotprijs'. Molenkamp, die in 1920 in Enschede werd geboren, doceerde dertig jaar tot 1982 aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg.Opgeleid aan de academies van Tilburg en Antwerpen was Molenkamp een tekenaar en schilder, die de directe impressie graag breed, kleurrijk en op groot formaat uitwerkte. Zijn favoriete thema's waren het circus en theater, dieren en landschappen, die in hun uitwerking deden denken aan het werk van Cobra-generatiegenoten als Appel, Constant en Corneille, en aan dat van de Amsterdamse Limburgers, onder wie Pieter Defesche en Ger Lataster. Samen met zijn vrouw Rietje en kinderen woonde hij in een villa in Koningshoeven.

Voor Tonny Geelen, de vrouw in de tutu, was dans haar lust en haar leven. Aan het eind van haar leven was ze betrokken bij de oprichting van het Ru van Rossemhuis.

Wie nu de derde figuur achter Molenkamp is heb ik niet kunnen vaststellen. Het zou Jan Asselbergs kunnen zijn, de man van Tonny. Zijn blik is gericht op de schilderijen op de ezels.


Nico Molenkamp overleed in mei 1998 op 77-jarige leeftijd. Oud-danseres Tonny Geelen is op 24 oktober 2011 overleden.

Van zoon Constantijn Molenkamp ontving ik de foto 'te leen'. Wie kan ons meer vertellen over de derde persoon, plaats en tijd ?


En voor wie verder wil lezen:
M. van Bommel, Frans Duister, M.v.d. Hoogenhoff, Hans Paalman, Ed Wingen, Signatuur Molenkamp (Venlo 1989).

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier Bas Asselbergs, de jongste zoon van Jan Asselbergs (ZONDER H) en Tonny (met Y en niet IE) Geelen. Deze foto komt uit het familie-archief van Charlotte Molenkamp, een lieve vriendin van mij. Het zijn inderdaat Nico Molenkamp, mijn moeder Tonny Geelen en mijn vader Jan Asselbergs op deze foto. Tonny poseerde veelvuldig voor Niconet zoals zij dat ook voor de leraar van Jan deed: Joop Liesker. En vele anderen. Tonny overleed vorig jaar op 24-Oktober aan COPD. Jan werd dit jaar op 25 Januari 75 jaar en woont nog altijd in Waspik en is nog altijd hoogst produktief.
Tonny was eerst stafdocente aan de Tilburgse Muziek- en Dansschool, richtte daarna met Greetje de Cock dansschool Pirouette op, die daarna weer fuseerde met de TM&D-school. Ook richtte zij de Brabantse Dans Vakopleiding op voor het Brabants Conservatorium, de huidige Fontys Dansacademie. Deze had er zonder de inzet van Tonny NOOIT geweest zoals we hem nu kennen. Helaas werd de verdiende Koninklijke Ondescheiding hiervoor onterecht aan de verkeerde uitgereikt, (lees: gestolen!) Mevr. Els Mulders. Die niets van ballet wist. Dit onrecht werd nooit helemaal rechtgezet, maar in 2004 kreeg Tonny uit handen van Burgemeester Ruud Vreeman "de Gouden Speld van Tilburg voor bijzondere verdienste" opgespeld. Jan werd ook Koninklijk onderscheiden voor zijn werk.

Anoniem zei

WAAR?
In het atelier van Nico Molenkamp.
WANNEER?
VOOR het huwelijk van mijn ouders...dus deze foto is gemaakt in 1960 ergens. Het schilderij is in bezit van een van de zussen van mijn moeder en is ook zo gedateerd: 1960. In 1959 leerden zij elkaar kennen, en in 1961 trouwden ze, mijn broer Claus werd op 30-03-1962 geboren, en ik op 20-03-1963. De huidige vrouw van Jan, Christel van de Ven werd op 08-03-1961 geboren en was al in 1974 de geheime vriendin van Jan. Zij was een leerling, hij haar tekenleraar...13 en 38 jaar jaar...Maar kennelijk een beter natch dan mijn oders waren...die zijn na 18 jaar gescheiden, en Jan en Christel zijn nu dus al dik 35 jaar samen...bijna het dubbele dus. MAar het MOET gezegd: ZONDER de inzet en liefde van mijn moeder, had Jan NOOIT de schilder KUNNEN worden die hij nu is. DAT heeft hij voor 100% aan Tonny te danken. Zij legde in de eerste belangrijkste 18 jaren de basis voor zijn succes na de scheiding. HEt talent zat er al, maar door Tonny kon hij zich ontwikkelen. Zo zuur en wrang als de appel voor Tonny was na zijn vertrek, zo zoet zijn de vruchten die Christel er nu van plukt... Zo ziet u maar... ELK huisje heeft ook echt wel zijn kruisje....

Yvonne Welings zei

Hierbij wil ik u zeer danken voor uw reactie op de foto.

Anoniem zei

Ik denk dat Bas Asselbergs de feiten en de waarheid eens goed moet onderzoeken en geen dingen schrijven die niet waar zijn.

Anoniem zei

Ik sluit me volledig aan bij de vorige reactie. Schrijf geen dingen die niet waar zijn.
Mevrouw Els Mulders was staatsgediplommerd balletpedagoog met een verdienste die er niet om liegt. Honderden kranten artikelen over haar getuigen daarvan. Maar ja, die zullen ook wel gestolen zijn. Ik zou aangifte daarvan doen als ik Bas zou zijn.