woensdag 29 juni 2011

Nieuwe paden


Bij Regionaal Archief Tilburg is een aantal mensen druk doende op allerlei plekken in de virtuele wereld van de social media. Het heeft even geduurd, er was wat koudwatervrees, maar inmiddels zijn we toch al een eind voorbij die eerste voorzichtige stappen. Het doel is altijd: vergroting van het publieksbereik en een poging de bronnen door de kennis van het publiek te verrijken.

Met de foto’s gebeurde dat natuurlijk al door de collectie online beschikbaar te stellen via Beeldonline. Hiervoor moesten mensen echter wel op het idee komen dat er zoiets als een beeldbank van de regio Midden-Brabant zou kunnen zijn, te raadplegen via www.regionaalarchieftilburg.nl. Een extra stap en een hoge drempel voor de snelle internetgebruiker. Het delen van informatie gaat in sneltreinvaart via wereldwijde kanalen als Twitter, Facebook, Flickr en Youtube. Dit alles gaat voor een deel voorbij aan de databanken die via de website van het Regionaal Archief Tilburg

Maar: als Mozes niet naar de berg komt dan vertrekt de berg maar naar Mozes. En zo geschiedde.

Een bron die erg laagdrempelig is en tot de verbeelding spreekt is film. Sinds 2009 zetten we regelmatig film online via YouTube. Inmiddels is dit RATilburg-kanaal al 50.000 keer geraadpleegd, werd er een enkele keer commentaar geleverd (positieve feedback!), zijn er mensen blij gemaakt en is zelfs een land als Vietnam binnen ons bereik gekomen. Deze veelgelezen blog behoort inmiddels tot de wekelijkse bezigheid van een aantal medewerkers. En intussen wordt er over onze activiteiten, bezigheden en vondsten volop getwitterd. Zo’n 550 twitteraars volgen @RATilburg. Sinds kort zijn er nog meer nieuwe loten aan de tak bij gekomen: Flickr en Facebook.

Al deze media bereiken zeer verschillende doelgroepen. Met Twitter bereiken we de mensen (en instellingen) die geïnteresseerd zijn in ons werk (en dat is zeer veelzijdig zoals blijkt als je al die blogposts leest). YouTube is een heel laagdrempelig en veel geraadpleegd medium, waarbij iemand die op zoek is naar beelden van vroeger, zonder enige kennis van archieven, terecht kan komen en nieuwsgierig gemaakt. Facebook wordt intensief gebruikt door een jong publiek en de blogposts bereiken het publiek dat het archief al kent (en op zoek is naar nieuws van het archief) en de volgers op Twitter. De foto’s op het Flickrkanaal waren tot voor kort vooral beelden van activiteiten en scans van documenten die voor cursussen of blogs gebruikt werden. Meer het (openbare) fotoalbum van het Regionaal Archief Tilburg. Deze zomer gaan we experimenteren met dit medium: digitale foto’s van derden verzamelen.

Door al die spontane, uit enthousiasme geboren social activiteiten voelden we de behoefte weer eens kritisch te kijken naar ons reilen en zeilen. Wat doen we op die verschillende podia, wie bereiken we daarmee, hoe gaan we met die verschillende doelgroepen om, wie doet wat? De verschillende media beïnvloeden elkaar: als er een film wordt ge-upload in Youtube, komt er automatisch een berichtje op Twitter. Op Facebook worden foto’s getoond die via Flickr op de pagina zijn gezet. Dat gebeurt allemaal geautomatiseerd, en dus moet je daar niet weer apart over twitteren… of juist wel? Komende maanden gaan we deze social media wat beter op elkaar afstemmen. Opmerkingen, goede tips, ergernissen waaraan wij iets kunnen doen: ze zijn allemaal welkom via al die verschillende wegen.

Geen opmerkingen: